Vraag Hoe E-UAE Amiga-emulator instellen?


Ik word altijd nostalgisch denkend aan mijn goede oude Amiga 500-dagen en de vele spellen die ik er graag op heb gespeeld. Ik heb de Amiga-emulator WinUAE eerder uitgevoerd op een Windows-computer, maar ik ben nu overgeschakeld naar Ubuntu en wilde de VAE een kans geven op mijn nieuwe Linux-platform.

Dus mijn vraag is: hoe kan ik E-UAE installeren op Ubuntu 12.04 (Precise Pangolin)?


5
2017-10-23 05:37


oorsprong


Grote vraag- Ik had bijna 20 jaar geleden een Amiga 1200!


antwoorden:


Ontwikkelaar van E-VAE is nog steeds. Er is nog een Amiga Emulator: FS-UAE dat gesynchroniseerd met WinUAE-code.

http://fengestad.no/fs-uae/


3
2017-11-19 21:11





Over het algemeen vond ik het een pijnlijker proces dan verwacht, dus besloot ik mijn ervaring hier online te delen voor het geval iemand anders het wilde proberen. Uiteindelijk kreeg ik een soepel lopende Amiga-emulator op Ubuntu, dus houd het in de gaten als je het ook eens wilt proberen.

Eerst een paar van mijn systeemspecificaties:

  • HP Pavilion dv5-notebook met 64-bits Ubuntu 12.04
  • Intel Core2 Duo CPU T6400 @ 2.00GHz × 2
  • Grafische voorzieningen: Intel Corporation Mobile 4-serie Chipset geïntegreerde grafische controller (rev 07)
  • Audio: Intel Corporation 82801I (ICH9 familie) HD Audio Controller (rev 03)

Een Linux-versie van WinUAE met de naam E-VAE is verkrijgbaar bij het Ubuntu Software Center, dus mijn eerste gedachte was: dat wordt makkelijk! Helaas, dat was het niet. Na het installeren van E-UAE met behulp van Ubuntu Software Center en het starten ervan, werd ik begroet met een crashrapport van het programma. Ok, dat was duidelijk niet de manier om te gaan.

Dus plan B: installatie vanaf de bron. Ik vond de E-VAE-broncode op De site van Richard Drummond 

Gezien het feit dat deze nieuwste versie van E-UAE (0.8.29) is gedateerd in maart 2007, was het voor mij geen verrassing dat de installatie van E-VAE met het vooraf geconfigureerde Ubuntu-pakket is mislukt --- het E-VAE-pakket lijkt gewoon niet langer te worden onderhouden . Dus onmiddellijk stopte mijn hoop dat ik de VAE op mijn geliefde Ubuntu kon laten rennen.

Hoe dan ook, ik wilde het proberen. Er is een ietwat verouderde gids voor het installeren van E-VAE vanaf bron beschikbaar op Ubuntu hulp. Dus ik begon vanaf daar:

sudo apt-get install build-essential checkinstall
sudo apt-get install zlibc zlib1g-dev

Volgende download dit bestand in een directory van uw keuze (bijvoorbeeld uw persoonlijke map).

tar xf e-uae-0.8.29-WIP4.tar.bz2
cd e-uae-0.8.29-WIP4
./configure
make

Volgende grote teleurstelling: E-VAE compileert met een fout die klaagt over een ontbrekende libxext-bibliotheek. Ok, dat zou geen groot probleem moeten zijn:

sudo apt-get install libxext-dev

Running make opnieuw eindigde met een eerste succes: E-VAE gecompileerd op mijn systeem! Dus laten we het opstarten:

src/uae

Veel output op mijn console, maar geen GUI. Als ik de README van de E-VAE lees, wordt aan mij uitgelegd dat een GUI alleen beschikbaar is voor platforms die de GTK + -toolkit ondersteunen. Darn. Oké, ik wil GTK + niet op mijn systeem installeren, dus we zullen mee moeten gaan zonder de mooie grafische configuratiedialoog die ik van WinUAE gewend was.

Als ik de uitvoer van de E-UAE doorzoek in mijn console, vindt u de volgende belangrijke regel:

"Failed to load Kickstart image 'kick.rom'"

Uh, natuurlijk, de kick.rom. Ik had dit bestand nog ergens liggen vanaf het uitvoeren van WinUAE, dus ik heb het vanaf mijn Windows-partitie naar een kopie gekopieerd romssubmap van e-vae. Hoe vindt E-VAE dit bestand daar? E-VAE zoekt standaard naar een configuratiebestand met de naam .uaerc in de basismap van de gebruiker, die alle instellingen van de E-VAE bevat. Dus ging ik verder door een eenvoudig te maken .uaerc bestand onder mijn gebruikers home directory met de volgende inhoud:

kickstart_rom_file=roms/kick.rom

Door E-UAE opnieuw te activeren, zie ik nu een bekende hand met een floppy - niet slecht! Dus ik heb de ADF-bestanden van een van mijn favoriete games ooit gepakt en heb nog een vermelding gemaakt in mijn .uaerc-bestand:

floppy0=/my/path/to/adf/collection/Lemmings_disk_1_of_2.adf
floppy1=/my/path/to/adf/collection/Lemmings_disk_2_of_2.adf

Het opnieuw opstarten van E-VAE eindigde met goed en slecht nieuws. Het goede nieuws was dat graphics werkten, en de game startte in een leuk klein venster! Het slechte nieuws: audio niet, dus er was geen geluid! Ok, teruggaan naar de console van de E-VAE brengt de volgende belangrijke lijnen naar voren:

Can't open /dev/dsp: No such file or directory
Sound driver unavailable: Sound output disabled

Uiteraard de /dev/dsp apparaat is verdwenen sinds eerdere versies van Ubuntu. Zoeken op het internet bracht een verrassend eenvoudige oplossing. Er is een manier om dit apparaat te emuleren met padsp. Het enige dat we moeten doen is dit programma voor onze vae programma-oproep plaatsen:

padsp src/uae

Dit bracht mijn geliefde Amiga-geluid terug!

Bijna daar. Een ding dat me irriteerde was dat E-VAE in de venstermodus draaide. Van WinUAE was ik gewend om games op volledig scherm te spelen, waardoor ze veel groter op het scherm kwamen. Het lezen van de handleiding van de E-VAE vertelt me ​​dat drukken F12+s (de 's'-toets op uw toetsenbord, niet de shift-toets) moet schakelen tussen volledig scherm en venstermodus. Helaas, werkt niet. De toetscombinatie reageerde totaal niet.

Nogmaals, de uitvoer van de E-UAE console was mijn vriend. Helaas kan ik me de exacte foutmeldingen niet herinneren die me de tip gaven, maar ik dacht dat het probleem te maken had met de ontbrekende Simple Directmedia Layer (SDL) -bibliotheek (sdl.org). SDL is een multimediale mediabibliotheek op verschillende platforms die ontworpen is om op laag niveau toegang te bieden tot audio, toetsenbord, muis, joystick, 3D-hardware via OpenGL en 2D-video-framebuffer. Het wordt ook gebruikt door emulators.

Dus na het downloaden de nieuwste SDL in mijn thuismap:

tar xvf SDL-1.2.15.tar.gz
cd SDL-1.2.15/
./configure
make
sudo make install

Vervolgens heb ik E-VAE opnieuw gecompileerd met SDL-ondersteuning. Ga naar de map waar E-VAE is geïnstalleerd en typ vervolgens:

./configure --with-sdl --with-sdl-gfx
make clean
make all

E-VAE opnieuw starten en raken F12+s nu overgeschakeld naar volledig scherm --- geweldig!

Er waren een paar andere tweaks die ik moest doen in de .uaerc configuratiebestand om ervoor te zorgen dat E-UAE zich gedraagt ​​zoals ik het wil (joystick-naar-toetsenbordtoewijzing, schermvullende resolutie, weergave van Amiga-leds, hoeveelheid beschikbare RAM, muissnelheid). Maar om dit lange verhaal kort te maken, post ik mijn complete verhaal .uaerc configuratiebestand hier:

kickstart_rom_file=roms/kick.rom
gfx_width_fullscreen=1280
gfx_height_fullscreen=800
gfx_width_windowed=720
gfx_height_windowed=568
gfx_fullscreen_amiga=false
gfx_fullscreen_picasso=false
show_leds=true
chipset=ocs
cpu_type=68000
cpu_compatible=true
cpu_24bit_addressing=true
chipmem_size=2
joyport0=mouse
joyport1=kbd2
input.mouse_speed=100

Een van de resterende problemen die ik heb is dat nadat ik vanuit volledig scherm de E-VAE heb verlaten, mijn schermresolutie niet naar de standaardinstelling teruggaat. Als iemand weet hoe dit te repareren, laat dan een reactie achter!

Zie ook:


2
2017-10-23 23:35



Ik zal de HTTP-links in deze handleiding naar werkende URL's wijzigen zodra ik 10 reputatiepunten heb verdiend (sorry voor het ongemak in de tussentijd ...). - user100042
Bedankt dat je de tijd hebt genomen om zo'n lange en nuttige handleiding te schrijven. Ik heb de URL's voor jou gelinkt.


Typ gewoon

sudo apt-get install e-uae

1
2017-10-23 06:14



Ja, dat dacht ik ook :-) Helaas bleek het wat ingewikkelder te zijn (zie mijn eigen antwoord hieronder). - user100042


Probeer de nieuwere FS-UAE Amiga-emulator:

sudo apt-get install fs-uae fs-uae-launcher

Start dan fs-uae-launcher om de emulator te configureren.


0
2017-12-31 09:28